Auta, která nevyjela a už nikdy nepojedou

Pohřebiště aut. Místa, kde končí miliony neprodaných vozů. Zní to sice jako šílena konspirační teorie, ale opravdu existují. Trh s auty je zkrátka přesycený a místo, aby se cena nových aut snížila, odváží se ještě nezajetá mnohdy přímo z výrobních linek na skládky. Tady si jen vesele chátrají a s největší pravděpodobností je v provozu na silnicích nepotkáme.Zaparkované nové automobily.jpg
 
Jak to vlastně funguje
Pokud by cena klesla, aby se všechny vozy udaly, nikdo by už automobilkám za dražší kusy nezaplatil. A to je přesně to, co nechtějí. Uzavření výrobních linek nebo omezení jejich provozu by taky znamenalo velký průšvih. Tisíce zaměstnanců by se ocitlo bez práce. Klesly by tržby ocelářským společnostem. Problémy by měli výrobci součástek. Všechno by se pomalu ale jistě začala bortit jako domeček z karet. Taková je síla kapitalismu.
 
Channel stuffing
Zdá se, že tato situace nemá řešení. Proto se auta v nepotřebném množství dále vyrábí, skladiště se plní a jejich výplň reziví. Je to obrázek dnešního absurdního plýtvání moderní společnosti v obrovském měřítku. Aut je už na planetě více než lidí. A stále jich nemáme dost. V obchodních kruzích má umělé navyšování prodeje se souběžným vytvářením odkladiště termín channel stuffing. Něco takového už tu historicky několikrát bylo například v podobě vylévání mléka nebo cílení shnití ovoce. Za vším je třeba hledat byznys.Auta v ulicích.jpg
 
Místo toho, aby se situace řešila, děje se pravý opak. Automobilky stále přichází s novými modely. Technologie se mění. Kam s těmi starými? Odpověď se přímo nabízí – do pohřebišť. Po celém světě najdeme obrovské zásobárny neprodaných aut. Stojí na v polích, na starých letištích, na nepoužívaných testovacích dráhách. Najdeme je v USA, Číně, ale i různě po Evropě. Hned na několika místech ve Velké Británii – například v Sheernes, Bristolu a Swindonu, nedaleko Petrohradu v Rusku, v Itálii i Španělsku.
 
Otevřené přiznání výrobců nemůžeme čekat. Obvykle tvrdí, že se jedná o odstavené kusy, které čekají na prodej. Otázkou zůstává, kdo tolik vozů koupí?